Vandaag heb ik nieuw materiaal meegebracht voor de geluidenkoffer omdat die niet meer zo aantrekkelijk was.
Nu zit er weer nieuwe spullen in en de betrokkenheid was weer stukken beter. Dit was een goed idee want nu hebben ze heel de voormiddag gespeeld met de geluidenkoffer. Daarnaast hebben ze ook de opname-apparaten gebruikt om de geluiden met op te nemen. Er kwamen heel leuke geluiden uit voort. Dus de opdracht was meer als geslaagd.
Ik was heel blij want ik had een beetje bang omdat er vandaag een nieuw thema startte 'ridders, prinsessen en kastelen'. Dat is echt zo een thema waar de kleuters heel gedreven met bezig zijn.
Gelukkig wilden de kls met heel veel zin bij mij in de hoek komen. Oef!
In de namiddag hebben we dan geluiden beluisterd. De kls vonden de geluiden heel leuk. Als ik vroeg wat het geluid was, hadden ze allemaal een ander antwoord klaar. Dat was wel fijn omdat ik zo kon zeggen dat elk antwoord juist is.
Nadien het schilderen op geluid. Voor de kls was het in het begin moeilijk om te wachten wanneer het geluid begon. Ze begonnen meestal al zonder geluid te schilderen, ook al waren er afspraken gemaakt. Na enkele keren te herhalen van de afspraken, was de activiteit op volle toeren beginnen draaien. De kleuters vonden het heel uitdagend.
De geluiden waren:
- draak
- zwaard(gevecht)
- vlieg
- hart
- vis
- onweer
- stoom
Tijdens het schilderen van de geluiden zag je wel heel veel na-aapgedrag. Vooral bij de zwakkere kleuters.
Ik vond het een leuke activiteit om te doen en het resultaat mag er ook wezen! Dit doe ik later zeker zelf. Het vergt veel inspiratie en creativiteit van de kleuters.
Schilderwerkjes
Gebruik je eigen verbeelding maar voor welke tekening welk geluid is :)
Voor de activiteit vingerverven op geluid. Heb jij de geluiden eerst aan de kleuters laten horen, of waren dat andere geluiden? Bij welke leeftijd heb jij deze activiteit gedaan? Want ik vind het een leuke activiteit en zou ze graag ook eens doen.
BeantwoordenVerwijderen