donderdag 24 maart 2011

Globale reflectie van de 3 weken

Het is een heel leerrijke ervaring geweest. Ik heb zelf ook heel veel geleerd.
Ik heb het meeste gewerkt rond invalshoek geluid.
Er waren activiteiten die minder gingen, zoals geluiden bij een prent of tekening verzinnen. Er waren ook heel leuke activiteiten bij, zoals bewegen op geluid en schilderen en tekenen op geluid en de geluidentocht. Deze activiteiten waren meer als geslaagd en de kls hebben deze activiteiten ook zeker aangesproken. Tijdens het reflectiemoment vonden ze het zeker leuk om te kijken naar hun dansen of hun tekeningen en dat dat toch bij iedereen anders is. De andere kls waren in de eerste week niet zo geïnteresseerd in de reflectiemomenten maar vanaf ik de video's en foto's op de tv liet zien was de interesse al veel groter! Daardoor kreeg ik ook meer kls die samen met mij wilde werken.


Rond invalshoek beeld heb ik ook een paar dagen gewerkt en dat waren allemaal leuke en geslaagde activiteiten maar dat komt omdat de kls veel meer visueel zijn ingesteld. Vooral de transparanten vonden ze heel leuk. Ze tekenden heel graag op de transparanten en ze maakten zelf heel graag verhalen. De kls deden dit helemaal uit zichzelf. Deze activiteit slorpte echt hun aandacht op!

In de eerste week heb ik te weinig klassikaal gereflecteerd maar dat ik heb de 2 andere weken wel meer gedaan. Het kon natuurlijk nog meer maar dat kan altijd.
De 2 andere weken heb ik ook veel minder last gehad van materialen die niet wilde werken. Opgelucht! We hadden dan ook een scart gevonden waarmee we de filmcamera met de tv konden verbinden. De reflecties kon ik nu op tv laten zien. Veel handiger!

Wat me opgevallen is dat vooral de geslote (zwakkere) kls bij mij in de hoek kwamen. Dat was dan vooral om geluiden op te nemen of met de camera rond te gaan in de klas. Iets waar ze zich achter konden verstoppen. Is dit goed voor deze kls of niet? Ik ben daar nog niet helemaal uit.
De andere kls die speelden/experimenteerden met alles. Deze kls deden ook met alles mee.

Als ik de tijd zo mogen terug draaien zo ik ook een dictafoon mee geven naar huis. Zo kunnen de kls thuis een geluidje opnemen. De opgenomen geluiden kon ik dan 'smorgens laten afspelen en de kls laten raden wat het geluid eventueel was. Daar heb ik spijt van dat ik dat niet gedaan had omdat het me een beetje afschrikte omdat de kls niet echt geïnteresseerd waren in geluiden. Misschien had ik daar wel resultaat mee kunnen boeken.

Mijn visie is zeker en vast verruimd qua audiovisueel werken in de kleuterklas. Er zijn zeker dingen die ik later in de praktijk zal meenemen en als het mogelijk is (materiaal aanwezig) te doen met de kls. De kls leren hier ook veel uit en ook omdat de maatschappij steeds meer technischer word is het ook interessant voor de kls dat ze met zo'n materialen ook in contact komen.
Het is ook belangrijk om te weten dat er niet alleen beelden zijn maar dat er ook geluiden zijn. Want daar zijn we soms te weinig van bewust. Door dit keuzetraject te doen sta ik ook anders ten opzichte van geluiden. Ik luister ook anders naar geluiden. Ik vind het grappig als ik me daarop betrap :-).
Dus ik ben zeker voorstander om audiovisueel materiaal in de kleuterklas te gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten