In de voormiddag hebben de kleuters nog wat geëxperimenteerd met het audiovisueel materiaal. Sommige kleuters kwamen al tot de fase om geluiden te gaan ontdekken. Deze kls waren dan ook wel heel enthousiast als ze hun geluid nadien hoorden op de computer.
We hebben ook met SNAP gewerkt. Zie foto's hieronder. De kls vonden dit in het begin onwennig omdat ze hun eigen op het computerscherm zagen. Maar ik liet ze al vlug zien wat ze konden doen. De kls vonden het hilarisch om hun hoofd zo op alle gekke manieren te zien.
Met het fototoestel zijn ze leuke foto's gaan trekken. Eén van de kls heeft een stukje van de vis getrokken en kwam bij mij om te vragen van wat hij getrokken had. (zie foto hieronder van de vis). Ik heb deze foto dan op de computer gezet en we hebben dan enkele kls aangesproken om te vragen waar deze foto zou getrokken zijn. Sommige kls wisten het en andere kls niet. De kl heeft dan nog enkele van deze foto's. Deze kan ik zeker gebruiken bij andere activiteiten tijdens de week.
Na de middag heb ik dan een activiteitje gedaan met de geluidendoos. De kls mochten geluiden zoeken met de voorwerpen die in de geluidendoos zaten (rekker, wc-koker, bierkaartje, borstel, plastic zakje). Er kwamen hele leuke geluidjes uit voort.
Nadien hebben we ook een geluidenopname gemaakt van verschillende geluiden na elkaar. Nadien hebben we dit natuurlijk beluistert en de kls vonden dit echt zo leuk. Als hun geluidje afspeelde zag je meteen een grote lach op hun gezicht.
Daarna hebben we de geluiden nog eens afgespeeld en dan terug nagespeeld met onze voorwerpen. De kls konden horen dat het toch een beetje anders is in het echt dan dat je het hoort.
Deze opdracht was heel leuk om te doen. Ik had het eerst in de klas gedaan, maar dat was echt wel TE lawaairig. Dan ben ik met de kls in de gang gaan zitten en dat ging dan veel beter. De geluidsopnames waren ook veel beter. Dit zal ik waarschijnlijk meer moeten gaan doen bij dit soort activiteiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten