woensdag 2 februari 2011

Aifoon: Dag 1

Om ons nog meer onder te dompelen in het audio-visuele hebben we een workshop van 2 dagen gevolgd in Heverlee. Dit was onderleiding van Stijn (Aifoon).

Stijn heeft ons 2 dagen laten ontdekken wat eigenlijk 'geluid' is.

We hebben een voorwerp moeten meebrengen dat voor jou zelf een fascinerend geluid maakte. Ik heb een rietje meegebracht.
Het geluid dat werd opgenomen met het rietje was het uiteen trekken. Dit geluid werd echt vergroot en het was eigenlijk niet meer herkenbaar (als je de bron, het rietje, wegdacht.). Ook bij de andere studentes hun geluiden was dat zo. Het was echt een leuke ervaring voor het gehoor.
Het beschrijven van het geluid met een gevoel was wel soms moeilijk omdat je de bron wist en dan ging je meteen gaan associƫren. Dit was niet de bedoeling. Daardoor maakte het beschrijven van het geluid met een gevoel zo moeilijk maar wel heel leerrijk. Ook omdat sommige studentes een ander gevoel hadden of een ander beeld.

Nadien hebben we tekeningen moeten maken bij ons geluid. De andere studentes maakten ook een tekening bij hun eigen geluid. De tekeningen werden dan in het midden van de kring gelegd.
Stijn liet de geluiden opnieuw horen en dan moesten wij de geluiden linken aan de tekeningen.
Bij sommige geluiden kon je meteen zeggen welke tekening het was, maar bij andere geluiden niet.

Door zo'n oefeningen te doen heb ik ontdekt dat:
- Iedereen een geluid anders interpreteert
- Iedereen een ander gevoel kan of heeft bij een geluid
- Geluiden kan je ook maken met andere voorwerpen dan instrumenten of muziek

Na de middag mochten we zelf geluiden verzinnen bij een kort documentairefilmpje over zwammen. Natuurlijk was het geluid weggelaten. 
Eerst was het moeilijk om geluiden te verzinnen maar na overleg en door te proberen kwamen we tot een leuk resultaat.  
(zie link onderaan)
Dan kregen we een echt filmfragment voorgeschoteld. We keken goed naar alle details die een geluid konden voortbrengen en belangrijk waren voor het fragment.
We kozen de voetstappen, de ventilators, het belletje, de koffers neerzetten, het duimgetik, het mysterieuze geluid en de kelderdeur.
Deze geluiden werden verdeeld onder de studentes en dan mochten we opzoektocht gaan naar de geluiden. Dit was heel leuk omdat je kon experimenteren met de geluiden.
Nadien werden de geluiden in het filmfragment toegevoegd.
Het resultaat mag er best zijn maar de volgende sessie (2/02) gaan we de opdracht nog verfijnen. Dit was echt een hele fijne opdracht!

Hier het resultaat.



Uit deze opdracht heb ik geleerd:
- De sfeer van het geluid is heel belangrijk
- Timing is belangrijk voor geluid in een filmfragment

Geen opmerkingen:

Een reactie posten